Kariéra českej speváčky Anety Langerovej je už od jej začiatkov ostro sledovaná. Je to spôsobené tým, že sa zviditeľnila v speváckej súťaži Superstar, no najmä tým, že v nej nadpriemerne vynikala a zaujala. Preto bolo zaujímavé sledovať, či rovnako zaboduje aj s vlastnými skladbami. Koncom minulého roka vydala pod krídlami vydavateľstva Sony Music svoj tretí album Jsem, ktorý je jednoznačným dôkazom toho, že Anetu nezdobí iba nálepka "superstar", ale predovšetkým jej charakteristický silný hlas.

Na albume pozostávajúcom z jedenástich skladieb sa autorsky okrem samotnej speváčky podieľal producent a textár Martin Ledvina, Filip Horáček, Oskar Petr, Michal Hrůza a Tomáš Klus. Pomerne široká paleta textárov dodala albumu pestrofarebnosť, no súčasne pôsobí ako jeden vyrovnaný celok.

Album otvára skladba 'V bezvetrí', ktorá bola do rádií nasadená ako singel. Do piesne vnikáme za sprievodu klávesov, k nim sa pridáva výrazná rytmika bicích nástrojov a celá skladba prirodzene vygraduje v silnom refréne, v ktorom Aneta naplno rozbalí svoj hlas, ktorý je charakteristickou črtou celého albumu.

Silnú dynamiku nahrádza nasledujúca a zároveň titulná skladba 'Jsem', ktorá má svoju silu ukrytú niekde inde. V jemnosti, ktorú okrem hudby dopĺňa veľmi dobre napísaný text. Rovnako citlivá je aj skladba číslo tri, nazvaná 'Amor'. Výrazne emotívna je aj skladba 'Jedináček', ktorá pre mňa na prvé počutie nebola tak ľahko čitateľná ako vyššie spomínané skladby. Jej text je snáď z celého albumu najzložitejší, no po zahĺbení sa doň, sa prejavil ako jeden z najcitlivejších.

Za rušivý moment albumu považujem nástup skladby 'Pokušení'. Popri všetkých tých dovtedajších melodických, harmonických tónoch zrazu nečakane ako bomba v ušiach vybuchne rocková naliehavosť, ktorá v skladbe striedavo je a o chvíľu už nie je. Tento nabrúsený gitarový výboj s nasledujúcimi búšiacimi bicími ruší akúsi pohodu sálajúcu z albumu.

Späť do stavu pokoja vracia nasledujúca skladba 'Už víš'. Pieseň je po hudobnej stránke minimalistická, rovnako aj Langerovej spev, ktorý pripomína skôr nežný šepot. Celú atmosféru dotvára precítený, baladický text Martina Ledvinu. Dokonalú polohu svojho hlasu ponúkne Aneta v skladbe 'Motýl'. Znova ho otvorí, znova sa doň naplno oprie a dá zo seba všetky emócie vyplývajúce zo skladby a všetku energiu, ktorú ponúka.

Výrazným sklamaním bola pre mňa pieseň 'Stačilo říct'. Pretože od tak kvalitného textára, akým je Michal Hrůza som automaticky čakala niečo výnimočné, niečo poetické. No namiesto toho je skladba plná tisíckrát použitých slov bez náznaku originality. Postaviť refrén na slovách "...stačilo říct, že ty a já už nejsme láska" pôsobí príliš lacno. Našťastie zlý dojem takmer okamžite napráva skladba 'Dokola', ktorá zaujme výraznou rytmikou bicích, silnou basovou linkou a následne melancholickým textom plným emócií.

Závan optimizmu prináša pieseň 'Den', ktorá spočiatku pôsobí tiež melancholicky, no práve refrén prináša určitú nádej a únik z toho bolestne zlého. Absolútnu bodku za albumom tvorí jedenásta skladba 'Vzpomínka'. Možno ju označiť za riadnu dávku emócií, pri ktorých prebieha po tele mráz. Fantastická atmosféra balady je podčiarknutá zvukom sláčikových nástrojov a jemnými tónmi akustickej gitary.

Albumom 'Jsem' prináša Aneta Langerová jedenásť nových skladieb, z ktorých by mi pre zachovanie harmónie postačilo pokojne iba deväť. No napriek tomu mám v rukách silný album ešte silnejšej interpretky. Jednotlivé skladby do seba zapadajú ako puzzle, vytvárajú silne emotívnu výpoveď. Aneta Langerová sa predviedla ako speváčka s hlasom nežným, silným, nástojčivým, hlbokým, zamatovým, no predovšetkým nepochybne kvalitným.

Vo svojej podstate nosič 'Jsem' neprináša nič nové. "Iba" dopĺňa českú pop rockovú scénu o ďalšie skladby. No pre tých, ktorým práve tento žáner vyhovuje, by mal byť ďalším kúskom do zbierky kvalitných albumov od interpretov, ktorí nesklamú.

Aneta Langerová - Jsem
(Sony Music, 2009)

01. V bezvětří