Bez ohľadu na to, či sa ešte vydavateľstvo Azyl tento rok chystá alebo nechystá vydať nejaký album, treba považovať jeho tohtoročnú bilanciu za veľký prínos a osvieženie našej hudobnej scény. Popri fantastickom návrate Ali ibn Rachid albumom 'Dancing', komornom, no nie nudnom 'Koncerte pre pozostalých' od Home Made Mutanta a Burlasovej odvážne vážnej sólovke 'Sottovoce' treba s veľkým rešpektom hľadieť na najnovší album Bezmocnej hŕstky 'Európou'.

Táto formácia s flexibilným zložením hudobníkov, založená partiou okolo Maroša Hečka v polovici 90-tych rokov, sa po deviatich rokoch od hravého, veselého a chváleného albumu 'Platňa pre dospelé deti' vrátila opäť do štúdia, tentoraz v zložení, ktoré kombinuje pôvodnú zostavu s členmi filharmónie: Roman Harvan (spev, violončelo), Maroš Hečko (spev), Vlado Šarišský (klavír, harmonika), Marcel Buntaj (bicie), Martin Gašpar (kontrabas), Martin Hasák (gitara, basa), Martin Burlas (klávesy), Vlado Harvan, Arpad Patkoló (husle), Tomáš Kaiser, Peter Krajniak (viola), Rasťo Andris (flauty) a Tomáš Horkavý (lesný roh). Už zo samotnej tejto pestrej zmesi umelcov a nástrojov možno vytušiť, že pesničky na tomto cédečku zabalenom v pitoresknom booklete budú v sebe ukrývať omnoho viacej než len „lot of fun“.

Zblúdilých poslucháčov, ktorí by na tejto doske nedajbože hľadali energický pop, varuje text pesničky 'Okolo Kolína': „táto pieseň riťou lezie, v aute zle sa počúva...“. Toto cirkusové blues je zároveň jedným z najžívších a najveselších momentov albumu, evokuje náladu zaplneného šapitó za výkrikov ukecaného principála či papagája v klietke, čo chce po vás zopakovať každú jednu vetu. Napriek tomu, že hudobné aranžmány na 'Európou' sú „vážne“, pesničky vonkoncom nepôsobia smutne či bezmocne. Je to hlavne výbornými textami napísanými hravou a farbistou poetikou, ktoré hoc veľakrát hovoria o smutných veciach, pôsobia veľmi príjemne a optimisticky vďaka zladenému dvojhlasu Romana Harvana a Maroša Hečka: „v srdci tlčie ja horím, nočnej mory sa bojím, čierny oblek čierny rúž, hmm... mŕtvy muž.“ (úvodná 'Muž'). Ani téma "smrť" nemusí vyznieť príliš čierne, pokiaľ sa na ňu hladí s odstupom a humorom: "do neba sa ženiem, na cestu sa prichystám, dám si špagátik pre šťastie a skočím" ('Namorena').

Roman Harvan, Vlado Šarišský a Maroš Hečko sa s aranžmánmi pre kapelu a sláčikový kvintet vyhrali tak veľmi, že to miestami vybičovali blízko k dokonalosti ('Sen'). Popri vážnej hudbe sa objavujú aj náznaky bigbítu ('Amor', 'Angela Markíza') či prvky Bezmocnej hŕstky tak ako ju poznáme z minulosti ('Drozd v rán v noc'). A potom je tu ôsmy track 'Tristan Jonatán', v ktorom sa nádherný text („vyletel vták nad oblaky a zmizol, k Pánu Bohu, do záhrady k ružiam“) nádherne skĺbil s jemnou melódiou a hudbou ľahkou ako vánok. Ten vták letí nad oblaky a vy v mysli plachtíte s ním. O tom je vlastne aj celý album 'Európou', ktorý asi nebude tou najideálnejšou kulisou k umývaniu riadu či natieraniu plota, je to skôr hudobný počin typu „zavri oči a snívaj“. A aj napriek napriek horeuvedenému varovaniu jeho aktérov si ho v aute veľmi rád pustím.

Jediným negatívom tejto dosky a aj samotnej kapely je fakt, že si tieto skvelé kompozície nemáme možnosť vypočuť na živom koncerte, keďže Bezmocná hŕstka sa aj naďalej tvári „len“ ako štúdiový projekt. Ale jeden nikdy nevie...

Bezmocná hŕstka - Európou
(Azyl & Slovenský rozhlas, 2009)

01. Muž