Abuse je mŕtvy, nech žije The Autumnist! Takto v skratke by sa dalo popísať, čo sa skrýva za názvom aktuálneho projektu Vlada Ďurajku, ktorý je priamym nasledovníkom (nielen v sfére elektronickej hudby) pozitívne hodnotených Abuse.

Už počas prvého počutia albumu, vydaného na začiatku tohto roka vydavateľstvom Deadred Records, je zrejmé, že nový projekt má s tým nedávno minulým nemálo spoločné. Vlado Ďurajka si z predošlej tvorby zobral všetko to dobré a ešte k tomu pridal aj čosi navyše. Dopomohla mu k tomu zostava hudobníkov v zložení Matúš Homola (bicie, trúbka), Martin Turzík (basa), Juro Plánovský (gitara), DJ Hlavolam (live - gramofóny), Clad (live - VJing) a hosťujúca americká speváčka Tracy Miller. Niet pochýb, že album znie tak ako znie aj vďaka ostrieľanému producentovi Ecsonovi Waldesovi, ktorý v minulosti vdýchol život nejednému vydarenému elektronickému albumu.

Úvodná 'March Of The Leaves' je nielen z hľadiska rozhodnutia použiť ju ako track č. 1 zásahom do čierneho. Vesmírny feeling, chytľavá melódia v podaní príjemne a "teplo" znejúceho analógu, gradácia a množstvo drobných detailov vytvárajú skladbu, ktorá by sa s kľudom Angličana mohla hrávať v rádiách ako singel, aj keď je "len" inštrumentálkou. Nasleduje ju 'The Velvet Incident', nadupaná energická skladba, v ktorej boli použité šansónovité akordéony, takže to znie akoby sa James Bond po rokoch opäť vrátil pod Eiffelovu vežu.

Album je skvele inštrumentálne zvládnutý, každá skladba má hlavu aj pätu. Pri niektorých inštrumentálnych skladbách, ktoré na albume prevažujú, sa však vnucuje myšlienka použiť nejaký zaujímavý vokál ('Hotel', 'The Novelist'). Svetlými príkladmi, kedy sa to Vladovi Ďurajkovi vyplatilo, sú jemne operná 'Too Human' a dramaticky spracovaná 'The Shore', kde je skvele využitý a zaranžovaný hlas Tracy Miller. Práve takouto tvorbou by sa The Autumnist mohli vymaniť z vôd undergroundu, častokrát neprávom prehliadaného a ignorovaného, a zmeniť sa na ozdobu vychytených open-air festivalov.

Na albume sa nachádzajú aj ďalšie zaujímavé miesta. Za zmienku určite stojí už raz spomenutá skladba 'Hotel', ktorá dokáže aj bez slov vyrozprávať tajomný príbeh, ktorý akoby sa skutočne odohral v nejakom tajuplnom zatuchnutom hoteli. Úžasnú gradáciu a živelnosť nasal do seba track č. 5 'Too Human' a ako ambientná lahôdka sa ponúka 'The Novelist'. Zaujímavo zmixovaný klávesový part v skladbe 'The Heist' (pri troche fantázie) evokuje hlavný motív Jarrého 'Oxygene IV'. Na tom ale nie je nič zlé, pri použití analógových klávesov sa jednoducho hudobník prirovnaniu k tomuto významnému priekopníkovi elektronickej hudby asi nevyhne.

Vlado Ďurajka má jednoducho skvelé nápady a keď sa k tomu pridajú dobrí hudobníci a producent s rokmi vybudovaným nadhľadom, vznikne album, ktorý má nielen pútavý obal, ale aj obsah. Som si istý, že aktuálny album 'The Autumnist' nebude len ojedinelým výkrikom do tmy, očakávam jeho ďalšie pokračovania, ktoré majú priestor sa ďalej vyvíjať. A tým, že The Autumnist dokážu svoju hudbu podať ľuďom nielen z cédečka, ale aj z pódia za použitia živých nástrojov, majú v rukách jeden silný tromf navyše.

The Autumnist
(Deadred Records, Starcastic, 2009)

01. March Of The Leaves